Poistenie do zahraničia je výhodnou službou najmä pre cestovateľov, ale aj pre takých, ktorí si len niekam sem tam vycestujú a nechcú nechať nič na náhodu. Hoci ide o jednoduchý poistný produkt, cesta a poistenie do zahraničia môžu priniesť množstvo otázok. Preto sme pre vás zhrnuli najčastejšie otázky spojené s cestovným poistením.
Platbu za cestovné poistenie do zahraničia a tým pádom aj platnosť si overíte jednoducho a pomerne rýchlo. Stačí kontaktovať – telefonicky alebo emailom – poisťovňu, kde ste si poistenie do zahraničia uzatvárali alebo makléra (sprostredkovateľa poistenia). Tí vám na základe čísla poistnej zmluvy, rodného čísla alebo iného údaja overia, či máte uhradené poistné a či je vaše cestovné poistenie platné.
Ak príde v zahraničí k dopravnej nehode, pri ktorej budete zranený, práve ošetrenie, hospitalizáciu, lieky a iné budú hradené z vášho cestovného poistenia v rámci poistenia liečebných nákladov. V prípade úrazu využijete aj úrazové pripoistenie. Ak však nehodu spôsobíte vy inému účastníkovi, náhrada škody bude plynúť z vášho PZP, v prípade, že jeho územná platnosť zahŕňa aj danú krajinu, kde nehoda vznikla. Ak príde k poškodeniu majetku inej osoby, v niektorých prípadoch je možné využiť aj poistenie zodpovednosti za škodu, ktoré ste si však predtým museli pre svoje cestovné poistenie do zahraničia pripoistiť.
V prípade, že sa vám v zahraničí stala dopravná nehoda, platí niekoľko zásad.
Zákonné poistenie auta poskytuje aj poistenie do zahraničia v rámci územnej platnosti, ktorú ste si pri uzatváraní zvolili. Z PZP tak bude nahradená škoda tretej osobe. V rámci uzatvoreného havarijného poistenia je možné uplatniť si náhradu škodu aj na vlastnom vozidle.
V prípade ohrozenia života je nutné čo najrýchlejšie poskytnúť prvú pomoc a privolať záchrannú službu
Políciu nie je nutné volať v každom prípade, v zahraničí však platí, že je lepšie ju zavolať, rovnako, ako aj kontaktovať asistenčnú službu vašej poisťovne. Pre pravidelných cestovateľov sa oplatí uzatvoriť poistenie do zahraničia s vyšším krytím a rozšírenou asistenčnou službou. Hodiť sa vám môže aj pripoistenie právnej ochrany.
Polícia je nutná ak:
Polícia je rovnako nutná aj v prípade, ak ste sa s účastníkom nehody nedohodli na priebehu a uznaní viny.
Pre zistenie potrebných údajov sa predkladajú Zelené karty, ktorú však v žiadnom prípade neodovzdávajte, vždy trvajte na kópii
Musíte vypísať tlačivo Záznam o dopravnej nehode so všetkými potrebnými údajmi, priebehom nehody, určením vinníka a prípadne aj s grafickým zaznačením nehody. Ak niečomu nerozumiete alebo s niečím nesúhlasíte, zapíšte to do tlačiva v slovenskom jazyku. Tlačivo musia nakoniec podpísať všetci účastníci a tak vyjadria súhlas s obsahom.
Zdokumentujte miesto nehody, ak je to možné, vhodné sú aj detailné zábery poškodených častí.
Poškodený by si mal zistiť poisťovňu, v ktorej má vinník uzatvorené poistenie, prípadne poistenie do zahraničia. Ak sa mu to nepodarí dohovorom alebo na základe Správy o nehode, má možnosť zistiť si poisťovňu na základe evidenčného čísla ŠPZ a dátumu nehody cez národnú kanceláriu, prípade cez Slovenskú kanceláriu poisťovateľov.
Vinník musí vyplniť aj Oznámenie škodovej udalosti poisteným, priložiť kópiu Záznamu o nehode a doručiť do najbližšej agentúry poisťovne.
Ak je vinníkom zahraničný účastník, máte možnosť náhrady škody priamo v zahraničnej poisťovni alebo prostredníctvom likvidačného zástupcu. Kontakty na likvidačných zástupcov nájdete na SKP v sekcii Informačné stredisko.
Základné cestovné poistenie do zahraničia vašu batožinu nechráni. Ak však chcete zabrániť možnej škode, rozšírte si vaše poistenie do zahraničia o poistenie batožiny a vecí osobnej potreby.
Kryje prípady:
Pri poistení batožiny je však dôležitá aj poistná suma, preto si musíte zvážiť hodnotu prepravovanej batožiny a podľa nej ju aj poistiť.
Ak uzatvárate cestovné poistenie do zahraničia, od poisťovne dostanete aj informačnú brožúru, ktorá obsahuje Asistenčnú kartu aj s kontaktom na Infolinku. Túto kartu je najlepšie nosiť so sebou.
Ak sa vám potom v zahraničí stane poistná udalosť, stačí kontaktovať uvedenú Infolinku, kde vám pracovníci poradia o ďalšom postupe. Majte na pamäti, že poistnú udalosť je potrebné nahlásiť čo najskôr!